OWNING YOUR STORY IS THE BRAVEST THING YOU’LL EVER DO

Brene Brown

Stress en burn-out coaching

Herken je dit?

Heb je zoveel verschillende dingen te doen dat je niet weet waar te beginnen ? Wil je wel iets leuk doen om te ontspannen, maar vind je er de energie (en tijd) niet voor?
Voel je je minder goed in je vel? Ben je uitgeput? Heb je aanhoudende lichamelijke klachten (zoals hoofdpijn en slapeloosheid)?
Reageer of gedraag je je anders dan je gewoon bent?

Praat erover

Zijn bepaalde van deze klachten herkenbaar voor jou? Dan is het een goede eerste stap om hier met jouw huisarts over te spreken. Mogelijks heb je dan last van spanningsklachten. Bij aanhoudende stress kan dit zelfs leiden tot overspanning of burn-out. Wat ik als stress- en burn-outcoach op dat moment voor jou kan betekenen, leg ik graag uit aan de hand van een metafoor.

De metafoor van de batterij

Spanningsklachten zijn waarschuwingssignalen van je lichaam, net als de knipperlichten van je auto. Dat je je auto regelmatig moet bijtanken om te kunnen blijven rijden, dat vinden we heel logisch. Maar hoe komt het nu dat we onze eigen batterij zo moeilijk kunnen opladen?
Net daar gaan we mee aan de slag in stress en burn-out coaching.

Opstart begeleiding

In een eerste kennismakingsgesprek luister ik naar jouw verhaal en probeer ik een beter beeld te krijgen of dit de meest geschikte begeleiding voor jou is.
Stress en burn-out coaching is geen psychotherapie en gebeurt steeds in nauw overleg met jouw huisarts, zeker als je in ziekteverlof bent. We kijken samen of mijn aanpak past bij jouw verwachtingen en spreken af hoe we op jouw tempo werken naar je herstel toe.

Hoe ga ik te werk?

Vanaf dan bekijken we aan het begin van elke sessie waaraan jij op dat moment het meest nood hebt.

Als leidraad voor de begeleiding gebruik ik volgende 3 fasen naar herstel van spanningsklachten:

 

FASE 1: Opladen

Je krijgt inzicht in je klachten en ontdekt je stressbronnen  en we werken rond  het herstellen van je conditie (ontspanning, slaap, beweging, …).

FASE 2: Oplossen

We gaan op zoek naar oplossingen voor jouw stressbronnen of manieren om er beter mee om te gaan.

FASE 3: Oppakken

Je gaat de gevonden oplossingen toepassen in de praktijk (door geleidelijk aan je taken en rollen weer op te nemen).

Een sessie duurt gemiddeld 60 minuten.

Over mij

Ik studeerde geneeskunde aan de Universiteit Gent en koos in 2012 zeer bewust voor de specialisatie arbeidsgeneeskunde, vanuit mijn interesse in de preventieve gezondheidszorg .

Ik raakte meer en meer geboeid door de grote invloed van ons werk op hoe we ons voelen, zowel lichamelijk als geestelijk.

Voor mijn erkenning als arbeidsarts deed ik een kwalitatief onderzoek over de perceptie van oudere werknemers over ouder worden op het werk.

Ik volgde verschillende opleidingen rond (stress- en burn-out) coaching, ondermeer bij dr. Luc Swinnen – The Human Link en HRD Academy (Annita Rogier).

Ik ben actief als vrijwilliger bij doctors4doctors, omdat mee zorgen voor artsen mij nauw aan het hart ligt.

Na mijn erkenning als stress- en burn-outcoach in 2020 (VESB) startte ik mijn eigen praktijk, naast mijn werk als arbeidsarts. Deze twee rollen versterken elkaar, omdat ik mijn ervaring in de bedrijfswereld en mijn inzicht in het medische luik van jouw verhaal kan inzetten.

Het geeft mij enorm veel voldoening om mensen met stressklachten en overspanning/burn-out te begeleiden om hun eigen kracht terug te vinden.    

Contact

Laat gerust een berichtje achter, ik reageer zo spoedig mogelijk.

    Adres

    Schriekdreef 18 

    1861 Wolvertem

    in de praktijk van Back in Balance 

    Routebeschrijving